Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2012

Ρυθμίσεις για τα χρέη των δήμων και των περιφερειών


Του κ. Παναγιώτη Γεωργίου Κούβαρη

Στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών περιλήφθηκαν οι διατάξεις του υπουργείου Εσωτερικών, που ρυθμίζουν τις οφειλές των υπερχρεωμένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) της χώρας.
Πρόκειται συγκεκριμένα για δέκα διατάξεις που, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, έχουν ως στόχο την εξυγίανση των δήμων και των περιφερειών έτσι ώστε να διαχειρίζονται το χρέος τους και να το εξυπηρετούν αξιόπιστα χωρίς παράλληλα να αναστέλλουν κρίσιμες προς τους πολίτες λειτουργίες τους.

Ειδικότερα, με τις δέκα διατάξεις του υπουργείου Εσωτερικών που εντάχθηκαν στο πολυνομοσχέδιο και που περιλαμβάνονται στο δεύτερο άρθρο του :
1.Δίνεται η δυνατότητα δανειοδότησης για την εξόφληση κάθε μορφής χρεών. Ωστόσο, η συμπερίληψη και των λοιπών χρεών, πλην των προερχομένων από δαπάνες επενδύσεων, ισχύει μόνο για όσα έχουν γεννηθεί ως χρέη μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2011, έτσι ώστε να αναγκαστούν οι ΟΤΑ να περιορίσουν την υπερχρέωση και να εξυγιάνουν τα οικονομικά τους.
2.Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους και τις περιφέρειες που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους λόγω υπερχρέωσης και εφόσον έχουν εξαντλήσει κάθε δυνατότητα περιορισμού των επενδυτικών δαπανών τους να εγγράψουν και εν συνεχεία να συνάψουν δάνειο με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή με πιστωτικά ιδρύματα. Για τη λήψη του δανείου οφείλουν να υποβάλλουν Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης, το οποίο ελέγχεται από την Ελεγκτική Επιτροπή του άρθρου 262 του ν.3852/2010. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η εφαρμογή της διαδικασίας της παρούσας παραγράφου δεν απαιτείται η συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 264 του ν.3852/2010.
3.Αποσυνδέεται το επιτόκιο των δανείων για τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα από το υψηλό (πλέον) των Ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου και ανακαθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.
4.Όλες οι δανειακές συμβάσεις, που έχουν συναφθεί οποτεδήποτε μεταξύ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και φορέων ΟΤΑ πρώτου και δευτέρου βαθμού και των νομικών τους προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου θεωρούνται νομίμως συναφθείσες, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία εξυγίανσης των ΟΤΑ.
5.Παρατείνεται κατά ένα εξάμηνο η προθεσμία που έληγε την 31η Δεκεμβρίου 2011 για τη ρύθμιση των δανείων των ΟΤΑ.
6.Δίνεται η δυνατότητα πληρωμής για το πρώτο τρίμηνο του έτους υποχρεωτικών δαπανών, δαπανών για την καταβολή προνοιακών επιδομάτων, για την προμήθεια υλικών και τροφίμων για δράσεις κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης, δαπανών που προκύπτουν από την εκτέλεση των διετών προγραμμάτων  δράσης κοινωφελών επιχειρήσεων και δαπανών που απορρέουν από συμβάσεις εκτέλεσης έργων κ.α., δεδομένου ότι αρκετοί ΟΤΑ δεν θα έχουν ψηφισμένους και εγκεκριμένους προϋπολογισμούς από την αρχή του οικονομικού έτους 2012.
7.Εναρμονίζεται και απλοποιείται το καθεστώς και η διαδικασία απόδοσης στους δήμους των εσόδων του άρθρου 259 του ν.3852/2010, με αυτά του άρθρου 260 που αφορούν τις περιφέρειες.
8.Δίνεται λύση για την πληρωμή των οφειλόμενων προηγούμενων ετών σχετικών με τη μεταφορά μαθητών, καθώς οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και κατά το τρέχον έτος οι περιφέρειες δεν κατόρθωσαν εντός των οριζομένων προθεσμιών να συνάψουν νέες συμβάσεις ή οι συναφθείσες συμβάσεις δεν είχαν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο με αποτέλεσμα οι δικαιούχοι κάτοχοι των παρεχομένων μεταφορικών μέσων να μην έχουν πληρωθεί. Με την παρεχόμενη ρύθμιση παρέχεται το δικαίωμα στον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με διαπιστωτική του πράξη να βεβαιώσει την πραγματική μεταφορά των μαθητών αλλά και το ύψος της δαπάνης, δηλαδή να διαπιστώσει ότι η μεταφορά έχει ήδη συντελεστεί και συνεπώς οι αντίστοιχες δαπάνες θεωρούνται νόμιμες.
9.Αποσαφηνίζεται ότι νομίμως αποδόθηκαν τα χρηματικά ποσά που έχουν κατανεμηθεί έως την 31.12.2010, στους ΟΤΑ α΄ βαθμού, ως ποσοστό των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων, καθώς από την 1.1.2009 το ποσοστό από τα τέλη κυκλοφορίας που αποτελούσε πόρο των ΚΑΠ αυξήθηκε από 50% σε 90%. Υπενθυμίζεται ότι από την 1.1.2011 και εφεξής, τα τέλη κυκλοφορίας δεν αποτελούν πλέον πόρο των ΚΑΠ.
10.Ρυθμίζεται το θέμα της εκλογής νέων Διοικητικών Συμβουλίων στους υφιστάμενους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων κατά το υπόλοιπο της μεταβατικής περιόδου έως τη συγχώνευσή τους στον νέο ενιαίο ΦΟΔΣΑ, καθώς οι δήμοι οφείλουν να ορίσουν νέους αντιπροσώπους και να συγκροτηθεί το Διοικητικό Συμβούλιο κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 246 του ν.3463/2006 και την συστατική πράξη (ανάλογα εάν είναι σύνδεσμοι ή ανώνυμες εταιρείες). Ως προς τον αριθμό των αντιπροσώπων ισχύει, όμως, ο αριθμός που προέκυπτε από τους πρώην ΟΤΑ που τώρα είναι δημοτικές ενότητες και συνεπώς το κάθε δημοτικό συμβούλιο θα πρέπει να ορίσει τόσους αντιπροσώπους όσους αντιστοιχούν στο σύνολο των αντιπροσώπων των ΟΤΑ που συγχωνεύθηκαν. Για την αντιπροσωπευτικότερη εκπροσώπηση κάθε δήμου μέλους του ΦΟΔΣΑ προβλέπεται η συμμετοχή και αντιπροσώπων που εκλέγονται από τη μειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου.