Σάββατο 13 Οκτωβρίου 2012

Η λειτουργία των ΚΕΠ

Του κ. Παναγιώτη Γεωργίου Κούβαρη

Στη βορειοευβοιώτικη κοινή γνώμη έχει εδραιωθεί, δικαίως, η αντίληψη ότι τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) αποτελούν ότι το καλύτερο έχει να επιδείξει η δημόσια διοίκηση ως προς την εξυπηρέτηση του πολίτη τα τελευταία 11 και πλέον χρόνια. Την ίδια καλή γνώμη έχει διαμορφώσει η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών και από τις άλλες περιοχές της Εύβοιας και γενικότερα της χώρας.
Τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά, καθώς μόνο πέρυσι από τα ΚΕΠ όλης της χώρας διεκπεραιώθηκαν περισσότερες από 2,2 εκατομμύρια διαδικασίες και εξυπηρετούνται κάθε εβδομάδα τουλάχιστον 60 χιλιάδες πολίτες.
Τα ΚΕΠ τακτοποιούν άμεσα, χωρίς άγχος και ταλαιπωρία των πολιτών μια σειρά από διοικητικές πράξεις, οι οποίες αφορούν από επικυρώσεις, πιστοποιητικά γέννησης και βεβαιώσεις γνησίου υπογραφής μέχρι φορολογικά, εργασιακά, ακόμα και στρατολογικά θέματα.
Τα ΚΕΠ σήμερα διεκπεραιώνουν περισσότερες από 1.100 διοικητικές πράξεις.
Ωστόσο, εργαζόμενοι στα ΚΕΠ υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν να διεκπεραιώνουν πολύ περισσότερες και πιο σύνθετες διαδικασίες και να εξελιχθούν στο αποκλειστικό γκισέ του Δημοσίου, εξυπηρετώντας έτσι περαιτέρω τους πολίτες, όπως για παράδειγμα, να βοηθούν στη σύσταση εταιρειών, κάτι που, αν και έχει ανακοινωθεί εδώ και 1,5 χρόνο, δεν εφαρμόζεται.
Παράλληλα, υπάρχει θέμα στελέχωσης των ΚΕΠ και άμεσης απεμπλοκής τους από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
Τον τελευταίο καιρό, το 40% των περίπου 1.150 ΚΕΠ, δηλαδή περίπου 450 ΚΕΠ, είτε υπολειτουργούν είτε κινδυνεύουν ακόμα και με λουκέτο.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι τα ΚΕΠ έχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, καθώς θα μπορούσε ακόμα και η ανάπτυξη της χώρας να στηριχθεί σε αυτά.
Όπως επισημαίνουν, μόνο το γεγονός ότι τα ΚΕΠ χωρίς να έχουν την κατάλληλη υποστήριξη έχουν μειώσει σε σχέση με το παρελθόν τη γραφειοκρατία σημαίνει πάρα πολλά.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η μετατροπή των ΚΕΠ σε μοχλό ανάπτυξης και η μείωση μέσω αυτών της γραφειοκρατίας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση δεκάδων δις ευρώ για τους Έλληνες πολίτες, δεδομένου ότι η γραφειοκρατία κοστίζει το 6,8% του ΑΕΠ της χώρας.